Δημήτρης Μ. Καλαϊτζιδάκης
Νέα Σελίδα, 13/07/2018
Αν συμφωνήσουμε στην παραδοχή ότι δεν υπάρχει τίποτα πολυτιμότερο από την υγεία, τότε θα χρειαστεί να δούμε με εντελώς διαφορετική ματιά τα προϊόντα που παράγουμε, προωθούμε και καταναλώνουμε. Σε μια χώρα δε όπως η Ελλάδα, που η οικονομία της παραμένει λίγο έως πολύ συνυφασμένη με τον πρωτογενή τομέα, η αλλαγή οπτικής στη σύνδεση του πρωτογενούς τομέα με την οικονομική ανάπτυξη είναι κάτι παραπάνω από επιβεβλημένη. Ο πρωτογενής τομέας πρέπει να γίνει συνώνυμο της ανάπτυξης.
Ηδη από τη δεκαετία του 1960 είχε καταδειχτεί επιστημονικά από τον καθηγητή Δρ. Α. Κέις, μέσα από μια μελέτη επτά κρατών, ότι ο τρόπος ζωής των παππούδων μας στην Ελλάδα και την Κρήτη ειδικότερα, η λεγόμενη «κρητική δίαιτα», αποτελεί τον πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Τις τελευταίες δεκαετίες, η ελληνική-κρητική διατροφή έγινε συνώνυμο όσο της ευζωίας όσο και της μακροζωίας. Τα προϊόντα της ελληνικής και της κρητικής γης έγιναν διάσημα, προκαλώντας μια διστακτική αλλά ουσιαστική στροφή των νέων κυρίως παραγωγών προς την ποιότητα.
Ο πρωτογενής τομέας έχει το μεγάλο πλεονέκτημα ότι μπορεί να συνδεθεί και να συνεισφέρει σε άλλους επιχειρηματικούς κλάδους, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία. Στον δικό μας χώρο, αυτόν του τουρισμού, η εμπειρία έχει δείξει ότι η χρήση και προβολή των παραδοσιακών προϊόντων στα ξενοδοχεία βρίσκει δυναμική αποδοχή, που λειτουργεί πολλαπλασιαστικά για την απήχηση του προσφερόμενου ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Στα ξενοδοχεία της Grecotel, λόγου χάρη, το ποσοστό προτίμησης της «κρητικής σαλάτας» ανέρχεται στο 16,65% έναντι 14,08% της «σαλάτας του Καίσαρα».
Ωστόσο, για να μπορέσουν οι σοβαρές ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις να ενσωματώσουν στις προσφερόμενες επιλογές τα προϊόντα του πρωτογενούς τομέα και με τη σειρά τους αυτά να γίνουν «πρεσβευτές» της χώρας μας χρειάζεται να τηρούνται υψηλές προδιαγραφές από τους παραγωγούς και να γίνεται η βέλτιστη προβολή τους από τους επαγγελματίες του τουρισμού.
Οι παραγωγοί, οι οποίοι χρειάζονται τη στήριξη της πολιτείας και των επιχειρηματιών, οφείλουν να επιμείνουν στη διάσωση, τη διατήρηση και τη βελτίωση των τοπικών ποικιλιών μέσα από τη βιολογική καλλιέργεια. Από την άλλη πλευρά, οι επιχειρηματίες του τουρισμού πρέπει να τηρούν τα τρία βασικά χαρακτηριστικά της υγιεινής κρητικής διατροφής, που αναφέρονται στη «Μελέτη των 7 χωρών». Δηλαδή, τον σεβασμό στην εποχικότητα, τη χρήση μη επεξεργασμένων τροφίμων και τη χρήση τροφίμων που παράγονται στην εγγύς περιοχή των ξενοδοχειακών μονάδων.
Η εμπειρία της AgrecoFarms, που δημιουργήθηκε από το όραμα του Νίκου Δασκαλαντωνάκη και αποτελεί από το 2002 υπόδειγμα αγροτουρισμού και το μοναδικό παράδειγμα κρητικής φιλοξενίας, επιβεβαιώνει την επιτυχία τής παραπάνω «συνταγής». Ο πρωτογενής τομέας μετουσιώνεται σε μια από τις κινητήριες δυνάμεις του ελληνικού τουρισμού, της «βαριάς βιομηχανίας» της Ελλάδας. Τον μεταγγίζει σε λάδι, κρασί, χυμούς κ.ο.κ., προσφέροντας ποιοτικές υπηρεσίες. Οσον αφορά δε στους Ελληνες τουρίστες, τους γεμίζει με τις παιδικές τους γεύσεις και αναμνήσεις.
Η ορθολογική ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα πρέπει να έχει στόχο τόσο την κάλυψη των επισιτιστικών αναγκών της χώρας όσο και την ποιοτική αναβάθμιση των παραγόμενων προϊόντων. Με αυτό τον τρόπο θα διατηρήσει την αυτοτέλειά του και θα αποτελέσει ταυτόχρονα ένα από τα βασικά γρανάζια στην αναπτυξιακή μηχανή της χώρας. Η εμπειρία πρέπει να συνδυαστεί με την καινοτομία. Η παράδοση να αποτελέσει το εφαλτήριο της εξέλιξης.
_______________________
Ο Δημήτρης Μ. Καλαϊτζιδάκης είναι Director of Operations, Grecotel Hotels & Resorts