Καρολίνα Παπακώστα
Τα Νέα, 19-8-2017
Τι κι αν η φωτιά δεν απειλούσε την Πεντέλη; Η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου βγήκε στην κρατική τηλεόραση προκειμένου να μιλήσει για την πυρκαγιά στην Ανατολική Αττική όταν έκαιγε ήδη μια ολόκληρη μέρα. Και όταν εμφανίστηκε «επί τόπου», ο τόπος ήταν άλλος… Βρέθηκε, είπε, σε «ένα πικρά ιστορικό μέρος, την περιβόητη Πύριζα» στο Πεντελικό Ορος για λόγους συμβολικούς. Για να δείξει πως εκείνη λειτουργεί «με όρους πρόληψης και όχι καταστολής». Αλλά, από μια άποψη, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως μια σοφή επικοινωνιακά επιλογή αυτή. Εμφανίζεσαι ως επιχειρησιακά ετοιμοπόλεμη μέσα στα καμένα με λευκή πουκαμίσα, μακιγιάζ σε γήινες αποχρώσεις και κάτι σαν ατημέλητο σινιόν;
Η αντίδρασή της στη συγκεκριμένη περίπτωση συνοψίζει την πολιτική της παρουσία στα χρόνια της πρώτης φοράς Αριστερά. Αν έχει διακριθεί σε κάτι, είναι στην προσπάθειά της να αυτοπροστατευτεί από τη φθορά που προκαλεί στο κόμμα της η εξουσία. Κυρίως διά της σιωπής της. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι το πετυχαίνει πάντα, όπως απέδειξαν οι χειρισμοί της τις ημέρες που πέρασαν.
Σε παραδοσιακά και σόσιαλ μίντια σχολίαζαν την απουσία της από την πρώτη γραμμή, ενώ οι στάχτες έφθαναν μέχρι τα βόρεια προάστια της πρωτεύουσας. Κακώς. Εκείνη στις έξι η ώρα το πρωί του Δεκαπενταύγουστου τηλεφώνησε στον Ηλία Ψινάκη για να τον επιστρατεύσει. Κι εκείνος, σύμφωνα πάντα με την τηλεοπτική του διήγηση, μόλις το άκουσε πήρε ένα ελικόπτερο, τσακίστηκε και ήρθε. Τι κι αν ο Δήμος Μαραθώνα δεν κινδύνευε; Ούτε η Πεντέλη κινδύνευε, το επισήμανε μόνη της η Δούρου στην «απευθείας» σύνδεσή της στην ΕΡΤ, το απόγευμα της Δευτέρας. Το φόντο, όμως, αλλά και το ταμπλό βιβάν μάλλον θεώρησε ότι εξυπηρετούσαν τον σκοπό της. Η μικρή πρωθυπουργός της Αττικής, πλαισιωμένη από τον αντιπεριφερειάρχη Γιώργο Καραμέρο και τον δήμαρχο Πεντέλης, πλασαρίστηκε «με τα μανίκια σηκωμένα» νουθετώντας, παράλληλα, την αντιπολίτευση που εξέδιδε ανακοινώσεις τύπου «η κ. Δούρου αναζητείται».
«Σταματήστε τα δελτία Τύπου, σταματήστε τα τιτιβίσματα, σταματήστε τα ποσταρίσματα. Σεβαστείτε τους συμπολίτες μας που έχασαν βιος δεκαετιών. Σεβαστείτε τους πυροσβέστες που είναι άυπνοι» είπε κάνοντας τις απαραίτητες παύσεις για μικρούς λυγμούς. Και συνέχισε: «Οταν επιχειρούμε, σιωπούμε. Δελτία Τύπου από ξαπλώστρες σε νησιά, τιτιβίσματα από κλιματιζόμενα κομματικά γραφεία εάν κάποιος δεν μπορεί να τα διαβάσει κοιτώντας στα μάτια τους άνδρες της Πυροσβεστικής και τους συμπολίτες που έχουν χάσει αυτή τη στιγμή το σπίτι να μην τα γράφει».
Οταν επιχειρεί, λοιπόν, η Δούρου οφείλουν να σιωπούν οι πολιτικοί της αντίπαλοι. Οπως όταν πανηγύριζε την εκλογή της, τον Μάιο του 2014, που οι σύντροφοί της υποχρεούνταν – όπως τους πρόσταξε μπροστά στις κάμερες – να κάνουν «ένα βήμα πίσω όλοι». Είχε φανεί από εκείνο το βράδυ, του επινίκιου ζεϊμπέκικου, ποιο θα είναι το ύφος της εξουσίας.
Η κριτική δυσχεραίνει το έργο της, είναι το επιχείρημά της. Ισως. Το βέβαιο είναι πως ο τρόπος με τον οποίο διάλεξε να απαντήσει στις επικρίσεις δεν βοήθησε ιδιαίτερα το προφίλ, της αφοσιωμένης stateswoman, που η ίδια επιθυμεί να φιλοτεχνήσει για τον εαυτό της. Οχι μόνο γιατί η φωτιά έκαιγε περιοχές σε απόσταση περίπου σαράντα λεπτών με το αυτοκίνητο από την Πεντέλη, από όπου βγήκε σε «απευθείας σύνδεση». Αλλά κι επειδή, σημειολογικά μιλώντας, είναι προφανώς λάθος πριν από μια τέτοια τηλεοπτική εμφάνιση να αδειάζεις το κουτί της τερακότας – της πούδρας που οι γυναίκες βάζουν το καλοκαίρι για να φαίνονται ηλιοκαμένες. Πόσω μάλλον αν σκεφθεί κανείς πως στα ιταλικά terra cotta σημαίνει ψημένη γη, άρα λίγο καμένη γη.